Hvordan velger man et rengjøringsfirma?

Bruk av moderne utstyr, kunnskap, ferdigheter og gode rengjøringsmidler er elementene som bidrar til å bygge tillit til et rengjøringsfirma. Å tilby tjenester av høy kvalitet handler ikke bare om pålitelig utførelse av oppgaver av renholdere, men også om å opprettholde gode relasjoner. Det kan hende at det ikke blir lett å velge det beste renholdsfirmaet, så vi foreslår hva du skal se etter når du velger et rengjøringsfirma.

Rengjøringsfirma – hvordan velges det?

Å leie et renholdsfirma er en beslutning som tas av mange gründere som er forpliktet til å overholde HMS-regler på arbeidsplassen. Å holde orden på kontorer, offentlige plasser og andre institusjoner, men også for eksempel rengjøring etter oppussing, er tjenester som muliggjør effektiv og grundig rydding av steder. Et rengjøringsfirma gjør det lettere å opprettholde et positivt bilde, men rengjøringstjenester påvirker også ansattes sikkerhet og effektivitet. I dag kan man finne mange tilbud knyttet til rengjøringstjenester. Hvordan velger man det beste renholdsfirmaet? Hva skal man legge merke til ved valget?

1. Firmaets erfaring

Rengjøringsfirmaets ferdigheter og kunnskap er det grunnleggende som peker på profesjonalitet. Erfaringen til et rengjøringsfirma kan vurderes ut fra det at ansatte utfører oppgavene sine nøyaktig og bruker passende rengjørings- og pleieprodukter til hver type overflate eller materiale. Erfarne ansatte er i stand til å tilpasse kjemiske produkter til bestemte overflater. Takket være dette kan man være sikker på at verdifulle gjenstander, for eksempel bærbare datamaskiner og andre elektroniske enheter, samt interiørelementer som for eksempel tepper, bordplater og skap ikke blir skadet under rengjøring. Selv om det kan virke at det å tørke av støv eller vaske gulvet ikke krever mye kompetanse, er det en jobb der erfaring og kunnskap er av stor betydning.

2. Ulike tjenster

Rengjøringsselskaper skiller seg fra hverandre ikke bare når det gjelder priser, erfaring, antall fornøyde kunder eller kleskode. For å velge det beste rengjøringsselskapet er det alltid verdt å sjekke hvilke spesifikke tjenester et gitt renholdsfirma tilbyr. Bedrifter som tilbyr omfattende rengjøringstjenester inntar et spesielt sted. På den måten kan nemlig de ansatte i ett selskap bli betrodd å utføre mange oppgaver, og man sparer da tid på å lete etter andre. Mangfoldet av tjenester som tilbys av et rengjøringsfirma, er spesielt viktig hvis du bestemmer deg for jevnlig rengjøring. Regelmessig vanning av blomster, tørking av støv fra møbler, støvsuging, men også ivaretakelse av den høye standarden for hygiene er det grunnleggende som det er verdt å ta vare på, spesielt på arbeidsplasser der man ofte bruker mer tid enn hjemme.

3. Kontakt

Kommunikasjon med et rengjøringsfirma skal være enkel og hyggelig. Forespørsler fra bedriften skal respekteres, og rengjøringsselskapets anbefalinger følges. Rengjøringsselskapet bør gi sine kunder kontaktinformasjon som gjør at de kan holde kontakten med hverandre. Det kan bare være et fastnummer eller et mobilnummer, men også sosiale medier hvis selskapet har folk som er ansvarlige for å administrere kontoer i sosiale medier. Det er best å starte samarbeid med et selskap som skiller seg ut med rask respons på kundebehov. Hvis kontakten med et renholdsfirma er vanskelig, er det bedre å slutte samarbeid og se etter et annet firma.

4. Tilpasning av behov

Bortsett fra valg av et rengjøringsfirma i forhold til tjenester, er det også verdt å ta hensyn til fristenes fleksibilitet. Når man bestemmer seg for rengjøringstjenester, er det verdt å avtale en fast dato for deres gjennomføring, men samtidig vite at en plutselig endring av planene og en forespørsel om å utføre tjenesten en annen dag eller på et annet tidspunkt ikke blir noe problem. Regelmessige handlinger er ekstremt viktige, men det er forskjellige situasjoner som krever raskt inngrep. Under slike omstendigheter utgjør sikkerheten om at rengjøringsfirmaet kommer raskt til stedet, en større følelse av komfort og trygghet. Det bidrar også til å redusere mulige tap og utnytte mest effektivt arbeid til bedrifter som selv skal bestemme når de skal vaske vinduene på kontoret eller klippe plenen foran huset.

5. Å overholde frister

Selv om det er vanskelig å fastslå punktlighet til tjenestene før man starter samarbeidet, kan man prøve å finne meninger om rengjøringsfirmaet på nettet. Å overholde frister og antall oppgaver bør ikke være et tema for diskusjon med rengjøringsservicen. Pålitelig og rettidig utførelse av plikter peker på profesjonalitet og omsorg for gode relasjoner med kunden.